Hvad siger
pædagoger er det vigtigste?
•De skal lære ”at passe på naturen ”
•De skal vide
noget om naturen
Hvad vil det sige et lære at
passe på naturen?
Hvilken viden om natur er
vigtig? er alt lige vigtigt? Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
Hvad tror du – hvad siger din erfaring?
•Ved børn fra naturinstitutioner mere om dyr end børn der
ikke har brugt mange timer i deres barndom ”derude”?
•Er børn fra naturinstitutioner mere miljøbevidste?
•Betyder
naturen mere for børn der har gået i børnehave i fx naturbørnehave?
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for
Hvad tænker du/I.
•Blomsten i plasticposen
•Huset i træet?
•Hvad sker der
med træet i et bål og hvor kommer varmen fra?
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
|
|
12 m
|
Soden er sort.
Systematisering af formidlingseksempler
•Antropromorficering
•Dårlige analogier – (planter)
•Sammenblanding af eventyr og konkrete naturfaglige forhold
(trold, kys frøen, bukkebruse)
• Forsimplinger/ moraliserende forsimplinger (pigefisk,
kravl, Krageper etc.)
•Uforklaret humor (Sussie og Leo mv.)
•Understregning
af det konkrete, sansede (klart vand etc.)
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
|
Almindelige hverdagsantagelser
•Børn skal møde naturen konkret som de ser den, det er det de
lærer noget af ???
•Pædagogerne skal bruge samme sprog som børnene ???
•Hvis børnene handler husker de bedre ???
•Simpelt sprogbrug så forstår børnene ???
•Lidt bliver
til mere – affald og miljøproblemer (at det konkrete af sig selv fører til
forståelse af abstrakte forhold)???
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
Hvad har jeg fundet ud af pt.?
•Overvejende naturalistiske antagelser om natur. ”Naturen
formidler sig selv”
•Børn og pædagoger ser ofte naturen ud fra samme konkrete
grundantagelser – som den fremtræder (Hverdagsviden – videnskabelig viden)
•mange ture i børnehaven bliver indholdstomme mht.
eksplicitte naturfaglige elementer. ”Nuet” ”den døde mus pædagogik”
”spontanitet”
•Pædagogers didaktiske overvejelser, viden om naturen og
organisering af børns hverdag har meget stor betydning for børns interesse og
viden om naturen.
•Nogle børn
fra naturbørnehaver vidste mindre end gennemsnittet andre signifikant mere!!!
Blinde pletter?
•I en anerkendende rummelig pædagogik trives børn godt !
•Børn udvikler sig og lærer godt i tætte relationer.
•Børn vokser ved at blive mødt som subjekter.
•Børn har
behov for at lege, undersøge og finde ud af deres omverden understøttet af professionelle der passende
støtter deres undersøgelser og eksperimenter
Niels Ejbye-Ernst Ph.d.
Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for
Didaktik VIA
Specielle
naturfaglige færdigheder som kan understøttes i naturen (sprog, sociale sammenhænge,
udfordring af det enkelte barn)
•At se nøje efter
•At observere
•At undersøge
•At kommunikere
•At klassificere
•At stille spørgsmål
•At drage konklusioner
•I en sproglig rig
ramme
•At eksperimentere
•At opstille hypoteser
•At designe/planlægge
•At variere forsøgsbetingelser
•At konstruere
•At forudsige
•At bruge udstyr/redskaber
•De første
systemer der skaber overblik
Niels Ejbye-Ernst Ph.d.
Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik
VIA
At gribe hverdagsforestillinger når det er passende?
•At skabe eftertanke indenfor nogle væsentlige områder –
pejlepunkter i pædagogers arbejde
•At
forstyrre eller give retning på naive eller forkerte opfattelser – at møde
barnet hvor det er og skabe eftertanke. (eks med vand i træer)
•At tilskynde til at børn fremsætter hypoteser, at de undersøger og
at de formulerer sig om de problemer de er omgivet af (jeg tror at træet bliver
til kul når det brænder)
•At undersøge børns
forestillinger som ofte er præget af menneskeliggørelse, og af at være
konkrete. – gå på jagt efter børns forestillinger!!!!
Niels Ejbye-Ernst Ph.d.
Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for
Didaktik VIA
Gode naturoplevelser
i barndommen og natur- eller miljøbevidsthed?
•Naturoplevelser
har værdi i sig selv, kan have betydning for ”livsfylde”, glæde og identitet –
men der findes ikke direkte sammenhænge til at det pædagoger ønsker for vores
børn. (passe på og vide)
Niels
Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life,
Videncenter for Didaktik VIA
•Følelsesmæssig tilknytning betyder ikke at kende til, at
forstå, at forholde sig til
•Et ”venskab”
med fx planter betyder ikke at børn forstår planterigets betydning, planternes
særlige egenskaber etz. Ofte bliver planter i hverdagssproget
menneskeliggjorte.
•At lege med
dyr fører ikke til kendskab til taksonomi, evolution, energiomsætning, osv –
det retter sig ikke mod det .
•At se på
planter, dyr eller svampe betyder ikke at forstå forskelle i dyre, plante og
svamperiget eller forståelse for stof opbygning/nedbrydning
Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og
friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA Hvad er god praksis hvis I vil støtte
børns interesse og viden om naturen – naturfaglig almendannelse?
|