5. marts 2015

Den øde ø del 2


I første del af vores eventyr var vi så uheldige at strande på en øde ø. Der vil nu de følgende uger lande forskellige ting på vores ø, som vi kan bruge til at løse de problermer, der kan og vil opstå undervejs.

Historien idag er: Vi har nu været den øde ø rundt. Det har ikke været muligt at finde en kilde med frisk vand. Vi har dog været så heldige at finde en fordybning i bjerget med vand, der er desværre bare det problem at det befinder sig langt langt nede. Vi har også fundet et tørt sted at sove. En lille, men meget mørk grotte, skal gøre det ud for vores hjem.

Bertram og Filip gør et fund i strandkanten og vi et alle spændte på hvad der er i kisten....

I kisten finder vi: væge, en pind, et glas, 3 elastikker samt bivoks og en tændstikæske med 2 tændstikker i. 

Så går Nørdernen i gang i deres små grupper. Hvad kan bruges til hvad ?
Så kan man ... Men man kan også .... Men jeg vil... Ideerne er mange og tanken fra handling til udførelse kort. 

Her bliver voksen bremsen sat ind. Kodeordet på en øde ø må være: sammenhold og samarbejde !


Der blev fundet forskellige løsninger på at få vandet op fra hullet.

Den mørke grotte er vores andet problem. Det kunne nu være rart at have mulighed for at kunne orienterer sig. Vi begynder at undersøge muligheden for at skabe lys til natten.

Igen er mulighederne mange og der prøves frem.

Bivoksen og vægen tages i brug


Kreativiteten får frit spil


Andet sted bliver opgaven løst efter princippet: hvor mange er vi der skal del og hvordan gøres det bedst. 

Da vokspladerne er meget hårde finder vi en "sten" som solen har varmet op, så vi kan blødgøre vores plader.

Efter førestforsøg med at tænde lysene mislykkedes lægges strategien om. En tændstik tilbage så måske det er smart at alle lys står samlet ?

Yeaah detlykkedes vi har nu lys til den lange mørke nat på vores øde ø.

Fortsættelse følger.... 

Emneuge om sprog

MVi har i denne uge arbejdet med sprog på tværs af stuerne. Vi har lavet vendespil med former, tal og bogstaver som vi kan bruge udendørs.

     
    Vendespil med tal. Hvor er det andet 1 tal?



    Vendespil med former.


    Bogstaver af pilegrene. Se lige mit A.



    Hurra, jeg har 2 b' er.



3. marts 2015

Forårs have

Stortrommen har lavet deres egen lille forårs have. Haven har fået hegn af Jovo, hus af LEGO og en lille flagstang.
Vi har lagt løg og kerne fra bl.a. peberfrugt i jord, sået karse, fået grønsagstoppe til at spire, taget grene ind og lavet farveforsøg med vintergækker.

























19. februar 2015

Legoklodser

På spørgsmålet : " Er der flere end 100 legoklodser i vores LEGO net ?",kom drengene på arbejde.
Legoklodser blev talt op i bunker med 10  klodser i hver. Da 10 bunker var lavet, blev klodserne samlet i en bunke. 100 klodser ialt. 
Klodserne i nettet blev sammenlignet med bunken med de 100 klodser. Resultatet var: " Nøj, vi har mange flere end 100 klodser i nettet".




5. februar 2015

Hævertprincip i praksis

Nogen af dagens materialer:


Dagens køkkenværksted handlede om princippet i en hævert. Hvordan får man vand til at løbe opad fra en beholder i en slange, og derefter forsætte med at løbe ned til en anden beholder?

Der blev forsøgt flere metoder for at løse opgaven: "få vandet flyttet, uden at flytte vanddunkene". 
Der blev pustet og strømper og bluser blev våde. 

Så var der en der forslog at man skulle suge i slangen, og ideen blev hurtigt afprøvet. Det virkede!







Næste holds strømper blev forbyggende lagt op på det tørre bord:-)




4. februar 2015

Varm luft og sukkervand

Så blev det den lille gruppe af agenter som skulle prøve kræfter med science på køkkenbordret. Første forsøg gik ud på at undersøge hvor meget sukker der kunne opløses i lunkent vand. Det var meget :-)



t

 
Og så til det mest hypede forsøg. Forsøget med varm luft. Først så vi en lille film om luftballoner. Derefter efterprøvede vi selv om luft kunne bære når det var varmt.