Om bloggen

Projektet SMOL har sin relevans, da det beskæftiger sig med temaerne Science og matematik. Begge temaer er fokusområder i et livslang læring perspektiv (EU's livslangt læringsprogram).
På nationalt niveau ses der samlet set et fald i tilgange til naturvidenskabelige uddannelser. De uddannelsessøgende interesserer sig ikke i tilstrækkelig grad for området.
Da vi ved, at grundlæggende interesser anlægges i den tidlige barndom, er det oplagt at arbejde med et projekt, der understøtter børnenes interesse i det naturvidenskabelige felt.
For nærmere information kontakt:

Projektramme

SMOLprojektets ramme defineres af:
Ø  En godkendt ansøgning, der udarbejdedes i januar 2012 af partnerne i projektet (godkendt i de enkelte lande)
Ø  En afgrænset tidsperiode med en defineret tidsplan, 2012-14
Ø   7 partnere
Ø  Økonomien; for Dagtilbuddene i Randers’ vedkommende tilskud til 12 rejser hver mm..
Ø  Et overordnet defineret mål samt
Ø  En række tiltag der defineres lokalt og som udveksles på rejserne
Ø  Et antal succeskriterier udarbejdet af partnerne
Ø  Krav om dokumentation af projektet på databasen http://est.iu.dk  samt i form af fælles e-bøger og en film
Ø  En forventning om at anvende engelsk som arbejdssprog

Partnere

De deltagende lande i projektet er:
Ø  Spanien
Ø  Norge
Ø  Sverige
Ø  Estland
Ø  Tyrkiet
Ø  Belgien
Ø  Danmark
Deltagerne har fået bevilliget beløb til forskellige antal rejser, som skal indfri et arbejde hen imod det fælles mål i projektet. I Randers har vi fået bevilliget et beløb svarende til, at de to dagtilbud skal på 12 rejser hver i projektperioden. Forvaltningen deltager på rejserne mhp. At understøtte dagtilbuddenes arbejde mod målet. Dagtilbuddene vælger selv, hvordan de vil fordele deres rejser[1].

Det fælles mål (M)

Målet med SMOL er overordnet som følger:
”The aim with this partnership is to increase participating pre-school’s staff skills and confidence in how to use the outdoorenviroment as an instructional tool for increasing children’s interest and competence in science and mathematics”(se nærmere I ansøgningen på side 49-51)
Frit oversat er målet med projektet:
At øge medarbejderne I dagtilbuddenes færdigheder og fortrolighed med at inddrage uderummet som læringsrum rettet mod at understøtte børnenes interesse for og kompetencer indenfor science og matematik.
Herunder er der yderligere identificeret to temaer, som det forventes der arbejdes med lokalt hos partnerne i den 2 årige periode:

Ø  Space and shape – rum og form
Ø  Water – vand

Tiltag (T)

Ø  Internationale tiltag på vej mod målet
o   Fælles møder og studiebesøg partnerne imellem, under hvilke der udveksles ideer og erfaringer samt reflekteres over temaet, online konferencer samt en international blog

Ø  Centrale tiltag i Randers kommune:
o   Forvaltningen administrerer projektets økonomi og står for bestilling af og koordinering af rejser mm..
o   Forvaltningen deltager udover dagtilbuddene på rejser med egenfinansiering via centrale midler.
o   Forvaltningen understøtter projektet pædagogisk i form af projektstyring, faglig sparring og koordinering af fremlæggelser på rejserne.
o   Forvaltningen understøtter det decentrale arbejde i projektet med 3 IPADS til hvert dagtilbud, som bruges til dels at understøtte en moderne teknologi til projektets pædagogiske formål dels at anvende dem som dokumentationsværktøj.
o   Forvaltningen koordinerer møder i styregruppen, der består af repræsentanter fra Forvaltningen og lederne fra de to dagtilbud samt en medarbejder.
o   Forvaltningen står for planlægning af konference i Randers (midtvejs).
o   Forvaltningen står for at indsamle og udarbejde en midtvejsevaluering i juni 2013
o   Forvaltningen står for at udarbejde en blog samt e-bog som fælles dokumentation i afslutningen af projektet.

Ø  Lokale tiltag
o   Begge dagtilbud vælger, hvordan de vil arbejde med projektet indenfor rammen, men for begge forventes det at:  
§  Der laves en projektplan lokalt, hvori der indtænkes en systematisk tilgang til projektet indenfor projektperioden. Herunder ift. Løbende dokumentation af opgaven.
§  Der udarbejdes lokale mål, tiltag, tegn, og evaluering indenfor rammen blandt de deltagende medarbejdere. (det foreslås at der tages udgangspunkt i SMTTEmodellen som værktøj til projektstyring)
§  Ledelsen understøtter en facilitering af implementering og forankring i resten af dagtilbuddet.
§  Dagtilbuddene anvender IPADs som redskaber til læring, dokumentations- og kommunikationsmiddel i projektet. Herunder anvendes den lokale blog.
§  Der informeres til forældre om deltagelse i projektet, også på bloggen
§  Der forberedes input til fremlæggelser ved besøgene hos partnerne
§  Der deltages i fælles møder med det andet dagtilbud og forvaltningen
§  Der arbejdes på tværs med koordinering og videndeling dagtilbuddene imellem.


Succeskriterier (tegn, T)

Der er udarbejdet fælles succeskriterier i projektet på medarbejder, børneniveau samt institutionsniveau (side 51-53 i ansøgningen):
1.       Impact teachers:
a.       Increased skills and awareness in staff on how to use the outdoors as a tool for increasing math/science interest in children
b.      Increased confidence and competence in communicating in English
c.       Increased confidence in using digital tools for documentation of the learning process (outside and inside)
d.      Increased cultural curiosity for other European countries.
e.      Increased confidence in cooperating with persons from other countries and in a multinational context
f.        New relations and network
2.       Impact children:
a.       Increased sciense/math interest
b.      Increased sense of initiative
c.       Increased culturel curiosity
d.      Increased maths and science understanding
e.      Increased cooperative skills
3.       Impact institution:
a.       Increased awareness on the different pre-school systems in the European countries
b.      New and positive pre-school networks
c.       Increased understanding on outdoor learning and maths/science approaches.

Dokumentation

Ø  Der arbejdes løbende med dokumentation decentralt i forløbet.
Ø  Der gennemføres en elektronisk midtvejsevaluering i juni 2013(forvaltningen indsamler data)
Ø  Senest 60 dage efter projektets slutdato, men ikke senere end den 30. september 2014 skal deltagerne sende en endelig rapport til det nationale kontor (NA)udarbejdet vha en fastlagt model.
Ø  Der skal endvidere indtastes information om projektets udvikling og resultater i programdatabasen EST (European shared Treasure) på http://est.iu.dk

Evaluering  (E )

Der arbejdes med evaluering af projektet løbende og til slut med udgangspunkt i det opstillede mål, tiltagene, succeskriterierne(tegn) samt dokumentation.





[1] Se dokumentet vedr. økonomi og dokumentation