Oplæg ved Niels Ejbye Ernst fra SMOLkonferencen


Hvad siger pædagoger er det vigtigste? 

•De skal lære ”at passe på naturen ”

•De skal vide noget om naturen

 

 

Hvad vil det sige et lære at passe på naturen?

Hvilken viden om natur er vigtig? er alt lige vigtigt? Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

 

 

 

 

 

 

 

 Hvad tror du – hvad siger din erfaring?

•Ved børn fra naturinstitutioner mere om dyr end børn der ikke har brugt mange timer i deres barndom ”derude”?

•Er børn fra naturinstitutioner mere miljøbevidste?

•Betyder naturen mere for børn der har gået i børnehave i fx naturbørnehave?

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for

 

 

 Hvad tænker du/I.   

•Blomsten i plasticposen

•Huset  i træet?

•Hvad sker der med træet i et bål og hvor kommer varmen fra? 

 

 

 

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA



12 m

 

 

 

 

 

 

 

Soden er sort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Systematisering af formidlingseksempler

•Antropromorficering 

•Dårlige analogier – (planter)

•Sammenblanding af eventyr og konkrete naturfaglige forhold (trold,  kys frøen, bukkebruse)

• Forsimplinger/ moraliserende forsimplinger (pigefisk, kravl, Krageper etc.)

•Uforklaret humor (Sussie og Leo mv.)

•Understregning af det konkrete, sansede (klart vand etc.) 

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Almindelige hverdagsantagelser  

•Børn skal møde naturen konkret som de ser den, det er det de lærer noget af ???

•Pædagogerne skal bruge samme sprog som børnene ???

•Hvis børnene handler husker de bedre ???

•Simpelt sprogbrug så forstår børnene ???

•Lidt bliver til mere – affald og miljøproblemer (at det konkrete af sig selv fører til forståelse af abstrakte forhold)??? 

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

Hvad har jeg fundet ud af pt.?

•Overvejende naturalistiske antagelser om natur. ”Naturen formidler sig selv”

•Børn og pædagoger ser ofte naturen ud fra samme konkrete grundantagelser – som den fremtræder (Hverdagsviden – videnskabelig viden)

•mange ture i børnehaven bliver indholdstomme mht. eksplicitte naturfaglige elementer. ”Nuet” ”den døde mus pædagogik” ”spontanitet”

•Pædagogers didaktiske overvejelser, viden om naturen og organisering af børns hverdag har meget stor betydning for børns interesse og viden om naturen.

•Nogle børn fra naturbørnehaver vidste mindre end gennemsnittet andre signifikant mere!!!

 

 

 

 Blinde pletter?

•I en anerkendende rummelig pædagogik trives børn godt !

•Børn udvikler sig og lærer godt i tætte relationer.

•Børn vokser ved at blive mødt som subjekter.

•Børn har behov for at lege, undersøge og finde ud af deres omverden understøttet af professionelle der passende støtter deres undersøgelser og eksperimenter   

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

 

Specielle naturfaglige færdigheder som kan understøttes i naturen (sprog, sociale sammenhænge, udfordring af det enkelte barn) 

 

•At se nøje efter

•At observere

•At undersøge

•At kommunikere

•At klassificere

•At stille spørgsmål

•At drage konklusioner 

•I en sproglig rig ramme

 

•At eksperimentere

•At opstille hypoteser

•At designe/planlægge

•At variere forsøgsbetingelser

•At konstruere

•At forudsige

•At bruge udstyr/redskaber  

•De første systemer der skaber overblik

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 At gribe hverdagsforestillinger når det er passende?

•At skabe eftertanke indenfor nogle væsentlige områder – pejlepunkter i pædagogers arbejde

•At forstyrre eller give retning på naive eller forkerte opfattelser – at møde barnet hvor det er og skabe eftertanke. (eks med vand i træer)

•At tilskynde til at børn fremsætter hypoteser, at de undersøger og at de formulerer sig om de problemer de er omgivet af (jeg tror at træet bliver til kul når det brænder)

•At undersøge børns forestillinger som ofte er præget af menneskeliggørelse, og af at være konkrete. – gå på jagt efter børns forestillinger!!!!

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

Gode naturoplevelser i barndommen og natur- eller miljøbevidsthed?

 

•Naturoplevelser har værdi i sig selv, kan have betydning for ”livsfylde”, glæde og identitet – men der findes ikke direkte sammenhænge til at det pædagoger ønsker for vores børn. (passe på og vide) 

Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA

•Følelsesmæssig tilknytning betyder ikke at kende til, at forstå, at forholde sig til 

•Et ”venskab” med fx planter betyder ikke at børn forstår planterigets betydning, planternes særlige egenskaber etz. Ofte bliver planter i hverdagssproget menneskeliggjorte.  

 

•At lege med dyr fører ikke til kendskab til taksonomi, evolution, energiomsætning, osv – det retter sig ikke mod det .  

 

•At se på planter, dyr eller svampe betyder ikke at forstå forskelle i dyre, plante og svamperiget eller forståelse for stof opbygning/nedbrydning  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Niels Ejbye-Ernst Ph.d. Videncenter for naturformidling og friluftsliv Ku - Life, Videncenter for Didaktik VIA Hvad er god praksis hvis I vil støtte børns interesse og viden om naturen – naturfaglig almendannelse?