Viser opslag med etiketten Forår. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Forår. Vis alle opslag
25. marts 2015
Science (Bredt forstået:-)
På nørdernes lange turdag er temaet "påskeæg" Vejret er perfekt på tros af vejrudsigtens løfter om heldags regn. Efter at bålet er tændt og den store gryde er sat over forberedes æggene. De pakkes ind sammen med løgskaller og urter som er fundet på turen op til Johannes Sted. Påskeæggene skal koge i lang tid og imens er der tid til at spise, lege og især snitte. Vi har savet et par hyldegrene ned, og der laves perler. Mange perler! Først er det de traditionelle perler der snittes, men så begynder børnene at eksperimentere med formerne. Med køller og dolke hugges der firkanter, trekanter, diamanter og andre fantastiske former. Selv en barnevogn udhugges der😄.
Da påskeæggene er sat til afkøling kan vi begynde at tilberede æggekagen. Æggemassen er selvfølgelig pustet ud af påskeæggene. Der steges bacon på panden så hele pladsen dufter af mad og bagefter tilberedes selve æggekagen.
13. marts 2013
Find foråret
Mission: find foråret!
Tirsdag i uge 10 tog Smølferne ud for at finde foråret. Solen skinnede og fuglene sang. Vi havde Niels Ejeby-Ernest med på turen, da han ville se vores måde at forske på ude i skoven. På vejen ud blev rådnekassen beriget med en "brud", som nu kan ligge og rådne til vi kan hente knoglerne om et par måneder.
Formiddagen gik med at indsamle hvad vi kunne finde af små dyr i skovbunden, og i de rådne træer. Amalie fandt store flotte snegleæg. Efter madpakker gik vi ned til bækken. Jonas fik gravet et par søvnige frøer ud af brinken, og Lærke fangede nogen vandlopper i det kolde vand. På vejen hjem gravede vi et stort stykke skovbund op, som vi kørte hjem i vores turvogn. En af smølfedrengene faldt i bækken, da han prøvede at fiske en pind op. Han kunne næsten nå den! Heldigvis var vi på vej hjem.
Hjemme på legepladsen plukkede vi vintergækker, som blev sat i farvet vand og sat op i vinduet.
Torsdag formiddag brugte vi på at undersøge dyrene fra skove med lupper, mikroskop og bøger. Især skolopenderen var flot i forstørrelse på skærmen. Vi kiggede på vintergækkerne, og observerede at det kun var den blå farve som var trukket op i bladene. Vi fik også tid til et hurtigt forsøg med ild, vand og beskyttelsesbriller.
Til sidst blev det hele behørigt dokumenteret i logbøgerne.
Dagen efter kom de første anemoner op af vores hjembragte skovbund. Foråret blev fundet.
Tirsdag i uge 10 tog Smølferne ud for at finde foråret. Solen skinnede og fuglene sang. Vi havde Niels Ejeby-Ernest med på turen, da han ville se vores måde at forske på ude i skoven. På vejen ud blev rådnekassen beriget med en "brud", som nu kan ligge og rådne til vi kan hente knoglerne om et par måneder.
Formiddagen gik med at indsamle hvad vi kunne finde af små dyr i skovbunden, og i de rådne træer. Amalie fandt store flotte snegleæg. Efter madpakker gik vi ned til bækken. Jonas fik gravet et par søvnige frøer ud af brinken, og Lærke fangede nogen vandlopper i det kolde vand. På vejen hjem gravede vi et stort stykke skovbund op, som vi kørte hjem i vores turvogn. En af smølfedrengene faldt i bækken, da han prøvede at fiske en pind op. Han kunne næsten nå den! Heldigvis var vi på vej hjem.
Hjemme på legepladsen plukkede vi vintergækker, som blev sat i farvet vand og sat op i vinduet.
Torsdag formiddag brugte vi på at undersøge dyrene fra skove med lupper, mikroskop og bøger. Især skolopenderen var flot i forstørrelse på skærmen. Vi kiggede på vintergækkerne, og observerede at det kun var den blå farve som var trukket op i bladene. Vi fik også tid til et hurtigt forsøg med ild, vand og beskyttelsesbriller.
Til sidst blev det hele behørigt dokumenteret i logbøgerne.
Dagen efter kom de første anemoner op af vores hjembragte skovbund. Foråret blev fundet.
Abonner på:
Opslag (Atom)












































